Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2012

ΓΙΑ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ


                    ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
                «ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ»
     Επικεφαλής: Βασίλης Τεντόμας
                                                            Tηλέφωνο:  6946-795696
                                                                      Fax: 22510-27166
                e-mail: vtentomas@gmail.com
                                        site: http://kontrastonkairo.blogspot.com


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΒΑΣ. ΤΕΝΤΟΜΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ (27-11-2012) ΓΙΑ  ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ

‘Με επιστολή προ 10ημέρου περίπου ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης απέστειλε στους αρμόδιους φορείς και τους καλεί να συμμετάσχουν ενεργά σε διαβούλευση για την ακτοπλοΐα.
Βάση για αυτή τη διαβούλευση είναι η μελέτη που συνέταξε η εταιρεία PLANET, την οποία εγώ φρόντισα και την βρήκα και την έχω εδώ.
Η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, μια κατ´ εξοχήν νησιωτική περιφέρεια, που την αφορά και την ενδιαφέρει έντονα το πρόβλημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, θα έπρεπε άμεσα, σήμερα δηλαδή, να θέσει το θέμα για συζήτηση στο περιφ. συμβούλιο, αφού θα είχε θέση στη διάθεση των συναδέλφων τη μελέτη της PLANET καθώς και μια σχετική εισήγηση- πρόταση της περιφέρειας.
Αντ´ αυτού το θέμα μπαίνει από μια παράταξη της αντιπολίτευσης, τη "Λαϊκή Συσπείρωση" (και προς τιμήν της) χωρίς να μας τεθεί υπόψη καμία θέση της περιφερειακής αρχής για το θέμα.
Η μελέτη της PLANET είναι στην ουσία μια κωδικοποίηση των αιτημάτων των ακτοπλόων, τα οποία φαίνεται ότι αποδέχεται σχεδόν στη πλειοψηφία τους η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Συγκεκριμένα προτείνει:
  • Αλλαγές σε ότι αφορά το καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων & αποσύνδεση των ελάχιστων υποχρεώσεων δρομολόγησης. «Ευελιξία» και στο καθεστώς αποδοχής και εκτέλεσης των δρομολογίων, αλλά και των μεγεθών των πλοίων.
  • Αλλαγές στις ελάχιστες απαιτήσεις επάνδρωσής των πλοίων
  • Αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις των ναυτεργατών
  • Μείωση του προϋπολογισμού για τις άγονες γραμμές
  • Περιορισμό των εκπτώσεων στις τιμές των εισιτηρίων. (Εδώ να σημειωθεί ότι οι  όποιες αφαιρέσεις επιβαρύνσεων και τελών πάνω στο κόμιστρο που έγιναν στο παρελθόν σταδιακά απορροφήθηκαν από αυξήσεις των τιμών χωρίς ποτέ να ωφελήσουν το επιβατικό κοινό).
  • Αλλαγές και στο καθεστώς εργασίας των λιμενεργατών
  • Παραχώρηση όλων των μεγάλων λιμανιών της χώρας μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.

Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι πλέον οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι υποχείρια των τραπεζών, που γνωρίζουμε ότι δεν διαθέτουν καμία κοινωνική ευαισθησία και ως εκ τούτου τα νησιά μας, κυρίως τα μικρότερα (Λήμνος, Σάμος, Ικαρία), κινδυνεύουν στο επόμενο διάστημα να βρεθούν μπροστά σε παρατεταμένα black out και μακρά διαστήματα απομόνωσης από την υπόλοιπη χώρα.
Δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι τα σημερινά αδιέξοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών οφείλονται στα εξής:
  • Στις δικές τους λανθασμένες επιχειρηματικές επιλογές, που οδήγησαν σε έναν ξέφρενο ανταγωνισμό χωρίς προοπτική, με αποτέλεσμα να περάσει ο έλεγχος τους στις τράπεζες. Διότι πρακτικά οι εταιρείες που εξυπηρετούν τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου είναι υπερχρεωμένες και το μετοχικό τους κεφάλαιο ελέγχεται από υπερεθνικά τραπεζικά κεφάλαια.
  • Στην επιλογή τους για ταχύπλοα πλοία, που όμως η αύξηση της τιμής του πετρελαίου τα έκανε ασύμφορα, ακόμη και όταν κινούνται με μικρότερες ταχύτητες.
  • Στην πολιτική συγκέντρωσης που ευνοήθηκε από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ  αλλά και της ΝΔ
  • Στις πολιτικές λιτότητας που οδήγησαν στη μείωση των διακινούμενων επιβατών
  • Στην άνοδο των τιμών των καυσίμων η οποία εκτός από την διεθνή της διάσταση οφείλεται και στην ελληνική αγορά που με τον ολιγοπωλιακό της χαρακτήρα έχει επιτρέψει αυθαιρεσίες που έχουν οδηγήσει τις τιμές τους στα ύψη.

Το μέχρι σήμερα μοντέλο που εφαρμόστηκε οδήγησε σε αδιέξοδο. Ενδεικτικά μόνο μπορούμε να αναφέρουμε ότι:
  • Το μοντέλο των ελεύθερων αγορών δεν οδήγησε στον ελεύθερο ανταγωνισμό αλλά στον αυξανόμενο έλεγχο της ακτοπλοΐας
  • Το μοντέλο αυτό δεν οδήγησε σε μείωση των ναύλων, όπως υπόσχονταν οι εμπνευστές του. Αντίθετα καταγράφονται συνεχείς και σοβαρές ετήσιες αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων με απαγορευτικό κόστος για τους νησιώτες και τους επισκέπτες.
  • Το μοντέλο αυτό δεν βελτίωσε την εξυπηρέτηση των νησιών αλλά διόγκωσε τις μεγάλες ανισότητες ελλείψεις και αυθαιρεσίες.
  • Το μοντέλο αυτό επιδείνωσε τις εργασιακές σχέσεις των ναυτικών.
Σαν περιφερειακό συμβούλιο προτείνουμε με βάση τις παρακάτω αρχές:

  • Τη νησιωτική ιδιαιτερότητα της Περιφέρειας και την πλήρη εξάρτηση τους από τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις.
  • Την κοινωνική φύση της ανάγκης που καλούνται να ικανοποιήσουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ως βασικός θύλακας ασφάλειας επιβίωσης και ευημερίας των νησιών.
  • Την οργάνωση του συστήματος παροχής των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των νησιών της περιφέρειας ως Κοινωνικού αγαθού και όχι την παραγωγή εμπορεύματος με σκοπό το κέρδος.
  • Την έμπρακτή εφαρμογή του συνταγματικού άρθρου 101, παρ. 4 για τις νησιωτικές περιοχές.
  • Την θεσμοθέτηση και εφαρμογή του Μεταφορικού ισοδύναμου και της ρήτρας νησιωτικότητας.

Να προχωρήσουμε:

  • Στη λήψη ομόφωνης απόφασης με βάση τις παραπάνω αρχές, συμπεριλαμβανομένου του αιτήματος για κατάργηση του διπλού ΦΠΑ στην μεταφορά εμπορευμάτων (ο ΦΠΑ καταβάλλεται με την έκδοση του τιμολογίου και επανακαταβάλλεται με το εισιτήριο μεταφοράς των εμπορευμάτων) όπως τεκμηριώνεται στη Μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου
  • Στη συγκρότηση  διαπαραταξιακής επιτροπής που να παρέμβει ουσιαστικά στον διάλογο με συναντήσεις με όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία. Οικονομίας, Ναυτιλίας, Τουρισμού, Ανταγωνιστικότητας.
  • Στην άμεση υλοποίηση κινητοποιήσεων των τοπικών κοινωνιών από κοινού με δήμους, επιμελητήρια, τουριστικούς παράγοντες, ξενοδόχους, εργατικά κέντρα φορείς & συνδικαλιστικές  οργανώσεις,.



Μυτιλήνη 28/11/2012
Από το γραφείο τύπου
της περιφερειακής παράταξης
«ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου